Dag 1: Aankomst in Golem Na een goede vlucht en prima rit van het vliegveld in Tirana door Eduart naar het appartement in Golem agebracht. Edi is vriendelijk. Zijn Engels is wat gebrekkig maar dankzij Google translate konden we elkaar toch begrijpen. Denk ik :-). Appartement Duplex is perfect met z’n twee verdiepingen. Edi liet ons zien hoe we de lift konden bedienen en ging met ons mee naar boven om ons het appartement te wijzen. Toen hij weg was, direct onze zwemkleding aan, tas ingepakt, sleutel niet vergeten en op naar het strand. Bij de boeking vertelde Petra ons dat je een stukje van de route kunt afsnijden waardoor je dus echt met zo’n 10 minuten lopen op het strand staat! Dat was perfect! De zee was verrassend qua temperatuur. Ik dacht dat het water nog wat kouder zou zijn, maar het was voor ons helemaal goed. Die eerste dag hebben we niet veel gedaan (wat ook de bedoeling was van onze vakantie), lekker burgertje gegeten op het strand en meteen ’s avonds heerlijk gegeten bij een restaurant aan het strand. Mooie eerste dag.

Dag 2: Stranddag Na een goede nachtrust (wat is het er stil, behalve toen rond 4 uur geloof ik was het, een gebed (?) te horen was) toch wel goed uitgerust wakker geworden. Ondanks dat ik dacht dat slechts een laken te koud zou zijn, was het verrassend aangenaam, soms zelfs warm en moest ik het laken van me afgooien. Maar ik moet erbij vertellen dat we geen airco aan hebben gehad. Dat was echt niet nodig nu. Vanmorgen vroeg even wat eten gehaald voor het ontbijt, straks even naar de supermarkt die we gisteren al lopend naar het strand zagen om wat meer inkopen te doen. Vandaag staat de hele dag op het strand op de planning. Gisteren was het goed bevallen. Gisteren stond er een kleine jongeman ineens voor ons toen we ons net hadden geïnstalleerd op de bedjes op het strand. We verstonden natuurlijk helemaal niets van wat hij ons zei. Een meisje naast ons, sprak goed Engels en vertaalde het voor ons. Het bleek dat we er niet gratis mochten liggen, maar dat twee ligbedjes én een parasol  5 euro per dag kosten. Nou ja, dat is dan niet gratis, maar wel bijna. Dus met plezier betaald. Vandaag wisten we wat hij kwam doen 🙂
Vandaag gewoon genoten. Nee GENOTEN. Voor de lunch naar een plek aan de boulevard gegaan, hun gegrilde vis was fantastisch. Overdag een ijsje op het strand gehaald, € 0,30 er bolletje, vier voor een euro! Het was een perfecte dag om te ontspannen, te lezen, te genieten en te relaxen.

Dag 3: Uitstapje naar Durrës Vandaag naar Durrës geweest. Het oude amfitheater is echt indrukwekkend, een aanrader voor iedereen die van geschiedenis houdt. Ook het museum was de moeite waard, zoveel interessante artefacten. Voor een late lunch uitgebreid en veel te veel gegeten in een restaurant met uitzicht over de haven. Terug in Golem hebben we ’s avonds een lange wandeling langs de kust gemaakt en genoten van de zonsondergang.

Dag 4: Aquapark Dag Aquapark Albania vandaag, wat een feest! Vooral Feline vond het geweldig. De glijbanen vond ze nog best spannend, en ze heeft bijna de hele dag in het water doorgebracht. Lunch was eenvoudig, maar prima in het park zelf. ’s Avonds pizza besteld en lekker op het balkon ’thuis’ gegeten. Het was een vermoeiende maar super leuke dag.

Dag 5: Avontuur naar Berat Vandaag een lange dag naar Berat, maar het was zo de moeite waard! De oude wijk Mangalem is echt een plaatje, met zijn Ottomaanse huizen. Heb veel foto’s gemaakt, vooral van de smalle straatjes en de kleurrijke deuren. We hebben een lange tijd doorgebracht bij het kasteel, het uitzicht daar is prachtig. Lunch was heerlijk, traditioneel Albanees eten. We waren pas laat terug in Golem, maar het was een geweldige dag.

Dag 6: Rustdag in Golem Na de afgelopen toch wel ‘drukke’ dagen terwijl we eigenlijk kwamen om zo min mogelijk te doen, vandaag rustig aan gedaan. zo min mogelijk doen in de prachtige omgeving van Golem is eigenlijk te zonde. Er is zoveel te zien wat wij nooit hadden kunnen bedenken. Vandaag dus wat uitgeslapen, ik merk dat ik niet meer wakker word zo vroeg op de ochtend door het gebed en laat ontbeten op het balkon. Daarna weer naar het strand. Heb een goed boek gelezen en zelfs een dutje gedaan. Lunch bij een gezellig tentje aan het strand, hun salades zijn echt heerlijk. ‘s Avonds wat over de boulevard gewandeld en souvenirs gekocht. En een prima pasta gegeten in het restaurant naast het appartement. Het enige restaurant waarvan ik de naam nog weet: Saeli.

Dag 7: Laatste dag in Golem Laatste dag alweer. We hebben nog een laatste keer van het strand genoten. Een laatste lange wandeling gemaakt en wat laatste schelpen verzameld. Een laatste lunch aan zee (de burgers van Bruno van Burger Station zijn echt té lekker), ;s avonds een pasta met zeevruchten als perfecte afsluiter. We pakten onze spullen in en gingen vroeg naar bed want de vlucht terug naar Eindhoven was ook vroeg dus Edi zou ons om 04:00 oppikken en naar het vliegveld brengen. Wat een geweldige week, ik ga deze plek echt missen. Nu al, na die paar dagen. Prima appartement, lekker ruim, goede bedden, we hebben het erg naar onze zin gehad. We komen hier zeker terug als het aan mij ligt.